۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

دلایل عدم اجرای نتایج معماری سازمانی (2)

همونطور که قبلا هم عرض کردم، فرهنگ سازی روی محصولات معماری و ایجاد یک چشم انداز مشترک از آینده ترسیم شده در وضعیت مطلوب، می تونه به ایجاد عزم سازمانی برای اجرای نتایج معماری کمک کنه. اما یکی از دلایل اجرا نشدن نتایج معماری، بر می گرده به نقص محصولات که می تونه عملی نبودن راه حلهای ارائه شده در معماری مطلوب باشه. مثلا زیرساخت شبکه مورد نیاز برای موفقیت راه حل، ممکنه پهنای باند زیادی بخواد و این موضوع قابل حصول نباشه خوب طبیعتا نتایج پیاده نمی شن. یا اینکه مثلا ممکنه هزینه تمام شده برای مالکیت راه حلها قابل پرداخت توسط سازمان نباشه و راه حلهای بدون توجه به محدودیتهای سازمان معماری شده باشند. مشکل دیگه می تونه، عدم وجود قابلیت بروزرسانی و تغییرات محصولات معماری است. که در صورت بروز تغییرات در سازمان می تونه منجر به بایگانی شدن محصولات معماری بشه. به هر حال مشاور مجرب و متخصص در حوزه معماری سازمانی که با استفاده از ابزارها و استانداردهای نوین به فرآیند معماری سازمانی کمک کنه، می تونه این خطر رو کاهش بده. موضوع مهم دیگه نادیده گرفتن عوامل انسانی مثل فرهنگ سازمانی، سطح دانش و مهارت کارکنان در سازمان و همسو نبودن منافع افراد با اهداف معماریه. این عامل خیلی عامل مهمی هست که سعی می کنم در پست بعدی بیشتر بهش بپردازم.

هیچ نظری موجود نیست: