۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

ارزیابی نتایج معماری سازمانی

سلام من بعد از مدتها باز اومدم
از مشکلات و چالشهای معماری سازمانی اگر بگذریم، یکی از نکات مهم مطرح در معماری سازمانی، بحث اینه که اصلا اجرای یک پروژه معماری سازمانی چه نتایجی برای سازمان در بر داره و مهمتر اینکه چطور میشه ارزیابیش کرد. خوب یه سری نتایج کلی در خصوص معماری گفته میشه که مثلا فرآیندها رو بهبود میده، کسب و کار و فناوری اطلاعات رو همسو میکنه، یکپارچگی و تعامل پذیری بین سیستمها ایجاد میکنه، یا به قول اس پی واک منجر به افزایش کیفیت داده در سازمان میشه و هزارتا ادعای دیگه که میشه براشون مثال اورد و به طور شهودی بررسی شون کرد ولی چقدر میشه محکم و مستدل اثباتشون کرد؟؟؟ خوب آقای شکرمن سعی کرده توی یکی از کتابهای اخیرش به این مساله بپردازه و سعی کرده منافع مادی و اثرات اقتصادی معماری سازمانی رو ارزیابی کنه. البته تلاشش قابل تحسین است ولی خیلی عملی نیست. لااقل در ایران اینطوریه. میدونید معماری سازمانی یه دریاست از مدیریت راهبردی توش بحث میشه تا مسائل فنی سیستمی یا شبکه. چطور میشه توی این طیف وسیع دنبال اثرات و نتایج گشت و اون رو ارزیابی کرد. توی یکی از جلسات ارائه معماری سازمانی برای یکی از شرکتهای آبفا، یکی از مدیران سوال ظریفی پرسید. گفت شما میگید معماری سازمانی خوبه و ما باید انجامش بدیم و توی سازمان ما مفیده. خوب چطور اثباتش می کنید؟ چطور طرح اقتصادی برای اثبات منافعش ارائه می کنید؟ سازمان ما پروژه های مختلفی داره چرا باید پولش رو طرف این پروژه کنه؟ خوب دیدم حرفش خیلی حرف حسابه. امروز دیگه با این اوضاع اقتصادی خیلی نمیشه به دلیل پیروی از مد و انجام کارهای لوکس رفت سراغ معماری سازمانی. همونطوری که میبینید کلی از سازمانها متوقف کردند کارها رو به دلیل مشکلات اقتصادی. آیا میشه مثلا یک طرح تجاری برای پروژه معماری سازمانی ارائه کرد که توش نرخ بازگشت سرمایه هم قابل محاسبه باشه؟ اگه بشه خوب خیلی خوب میشه. من در جواب اون مدیر آبفا گفتم: خوب شما الان در این حوزه پیشتاز هستید و من خیلی نمی تونم بگم شرکتهای مشابه شما که این پروژه رو اجرا کردند کدوم شاخصهاشون چقدر بهبود پیدا کرد. ولی اگه بخواد یه کار علمی و خوب انجام بشه. باید چند تا داوطلب با ایمان به معماری سازمانی در حوزه آبفا پیدا بشن که بشه براشون پروژه رو اجرا کرد و بعد در یک کار تحقیقی تأثیر اجرای پروژه رو در اونها بررسی و جمع بندی کرد تا بشه به بقیه نوید این رو بدیم که اجرای این پروژه تا بحال این نتایج رو داشته و انشاالله برای شما هم خواهد داشت. آخه توی ایران همه میخوان بدونن کسی قبلا حاضر شده ریسک کنه و انجام بده یه کار جدید رو یا نه. به هر حال این حوزه ارزیابی نتایج معماری از اون بحثهایی که پیشرفت توی اون منجر به افزایش پروژه ها و پیشرفت این مبحث در لایه های مدیریتی میشه. مثلا موضوعی با عنوان تثیرات معماری سازمانی در حل مشکلات و چالشهای بحران اقتصادی میتونه این حوزه رو پر رونق تر از گذشته کنه.

۵ نظر:

Unknown گفت...

با سلام
خب اينجا يه مشكل كوچولو هست و اون هم اينه كه يك تيم مشاور در يك سازمان كه ريسك اجراي معماري سازماني را پذيرفته كار را انجام مي دهد اما در ايران يه مشكل بزرگ تر وجود دارد و اون هم نتايج همون معماري سازماني هست كه ايا در همون شركت آبفايي كه شما گفتيد انجام شد كه بعد بشوند فهميد كه آيا معماري سازماني ارزش اقتصادي دارد و منجر به بازگشت هزينه ميشود.
همچنين فاصله زماني چند ساله(تقريبا 5 سال به بالا) در شروع خواستن اجراي معماري و اجراي برخي نتايج معماري به معني عدم موفقيت اين پروژه‌ها مي باشد. اون هم در دوراني كه 3 يال يك قرن بحساب مي‌ايد

Unknown گفت...

آقاي جلالي‌نيا
اولاً تبريك به دليل افتتاح مجدد وبلاگ.
ثانياً موضوعي كه شما بهش اشاره كرديد مختص ايران نيست و الان يكي از چالش‌هاي اصلي معماري سازماني در دنياست. بحثي است كه به آن مي‌گويند:
EA Value Proof
علاوه برمطالبي كه شما فرموديد به‌نظرم براي توجيه مديران بايد به نكات زير هم اشاره كرد:
1- معماري سازماني امروزه ديگر يك پروژه نيست كه دنبال توجيه اقتصادي آن گشت،‌ بلكه به‌عنوان يك پروسه (فرآيند) مستمر در سازمان‌ها مطرح شده است (مثلاً نگاه كنيد به مدل‌هاي مرجع FEA و APQC-PCF) پروژه‌هاي معماري صرفاً براي راه‌اندازي اين فرآيند تعريف مي‌شوند (تقريباً مثل مديريت كيفيت)
2- كاربرد روزافزون EA در حوزه‌هاي ديگر غير از IT مثل برنامه‌ريزي استراتژيك يا مديريت تغيير يا طراحي ساختار و ... (در اين زمينه سري به سايت شركت گلستان يزنيد: www.golsoft.com )
موفق باشيد.
- كرمي

Unknown گفت...

یک سؤال:
آیا از این تعداد پروژه‌ی معماری سازمانی که تا حالا در ایران انجام شده، یکی از آن‌ها صددرصد موفق بوده است؟ منظورم این است که آیا در هیچ پروژه‌ای برنامه‌ی معماری واقعاً اجرا شده است؟
همچنین آیا هیچ سازمانی وجود دارد که یک فرایند معماری جا افتاده و بلندمدت داشته باشد؟

به نظرم چنین مواردی در صورت وجود، مثل طلا (برای استخراج تجربیات موفق، اثبات مفید بودن معماری و همچنین آموزش و انگیزه دادن به دانشجویانی مثل من!) ارزش دارند.

شهرام جلالي نيا گفت...

خیلی خوشحالم که بحثها توسط دوستانی با دیدگاه های مختلف دنبال میشه از دوستان باسابقه ای مثل آقای مهندس کرمی تا سایر دانشجویانی که در حال تحقیق روی این موضوع هستند.
1- خوب ریسک اجرا نشدن معماری سازمانی در ایران خیلی بالاست. این موضوع تاپیک بعدی خواهد بود ممنونم se
2- آقای کرمی عزیز ممنون از توجه شما. کاملا درست می فرمایید معماری باید یک پروسه باشه ولی توی ایران هنوز نگاه به معماری بصورت پروژه است شاید به کوتاه بودن دوره مدیریت و خیلی چیزای دیگه برگرده این موضوع.
کاربردهای معماری خوب در خیلی از عرصه ها وارد میشه ولی شاید یکی از دلایل مشکل بودن ارزیابی نتایج اون همین وسیع بودن حوزه تأثیراتش باشه. حتما مطالب سایت گلستان رو میبینم. میشه این بحث رو باز کرد.
محمد حسین جان راستش سوال خوبی پرسیدی. طبق تجربیات خود من اجرای کامل معماری رو سراغ ندارم ولی خیلی از موارد به صورت ناقص معماریها به اجرا رسیده اند که به نظرم ارزشمند بوده و فایده خودش رو داشته. البته دلایل اجرایی نشدن معماری سازمانی خیلی چیزاست که در تاپیک بعدی میخوام در موردش بحث کنم. فکر کنم همین چالشهای موجود در معماری انگیزه خوبی برای محققان خوش فکری مثل شما باشه که برای حلش راه کار پیدا کنند.

Unknown گفت...

دانشگاه تهران در تاریخ 15 و 16 شهریور اقدام به برگزاری کارگاه متریال در معماری داخلی می نماید. مدرک حضور در کارگاه از طرف دانشگاه تهران صادر می شود. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های زیر تماس حاصل فرمایند.
02188220505
02188220526