۱۳۸۷ مرداد ۹, چهارشنبه

مشكلات معماري سازمان در حوزه ايجاد محصولات مناسب

سلام من برگشتم. از وقفه طولاني مدت پوزش ميخوام. ميخوام يه خورده از مشكلات دسته اول بگم. خوب اگه محصولات معماري رو به 3 دسته محصولات و مدلهاي وضع موجود، مطلوب و گذار تقسيم كنيم براي اينكه محصولات درست و مناسبي براي هر حوزه داشته باشيم مسائل و مشكلات متفاوتي پيش رو هست.
مشكلات موجود براي دستيابي به مدلهاي وضع موجود: معمولا مدلهاي وضع موجود بر اساس اطلاعات مصاحبه با مديران و كارشناسان سازمان، مطالعه اسناد سازماني و پرسشنامه هاي توزيع شده بدست مياد. خوب هر كدوم از اينها آفت هايي دارند مثلا در مورد اطلاعات مصاحبه ها فرد طرف مصاحبه مهمه كه اطلاعاتش چقدر درست و قابل استناد هست و اصولا شخصيت معتبري در سازمان به حساب مياد يا نه؟ حب و بغض سازماني داره؟ و ... از يه طرف مصاحبه كننده هم مهمه كه آيا تجربه و تسلط لازم رو براي گرفتن اطلاعات و درك مطالب داره يا نه. توصيه ميشه فرد مصاحبه كننده با اون حوزه ايي كه ميخواد مصاحبه كنه بخوبي آشنا باشه تا بتونه اعتماد مصاحبه شونده رو براي دادن اطلاعات خوب جلب كنه. اسناد سازماني مورد استفاده در شناخت وضعيت موجود هم بايد بررسي بشه كه توسط چه تيمي و با چه هدفي ايجاد شدن؟ چقدر معتبر و مورد استناد سازمان هستن؟ چقدر با واقعيتهاي جاري سازمان تطابق دارند؟ بروز هستن يا نه؟ در مورد پرسشنامه تجربه در سازمانهاي ايراني نشون داده خيلي اطلاعات مفيدي نميده. چون ما ايرانيها اصولا با نوشتن مشكل داريم و نتايج اين روش با بي حوصلگي، قصد رفع تكليف، ترس از عواقب اطلاعات مستند شده و ... همراهه بنابراين در سازمانهاي با سطح بلوغ بالا جواب ميده كه تو ايران خيلي كم هستند.

۲ نظر:

علی فتح‌اللهی گفت...

خوشحالم که برگشتی و دوباره تجربیاتت رو مستند میکنی به نظر من این اینها بعدها میتونه به صورت یه کتاب منتشر بشه. من به شدت مشغول کار روی پروپوزال هستم و چند تا مقاله و هیچ نمیدونم که چه خواهد شد اما روی پروژه شما به عنوان یک روش درستی سنجی حساب ویژه ای باز کردیم که باید دید چه میشه باهاش کرد اتفاقا چند وقته در مورد مدلهای وضع مطلوب میخوام یه مطلبی رو بگم که وقت نمیشه برای ایمیل میکنم نظرم رو

همینجوری بنویس

ناشناس گفت...

سلام، به نظر من نگاه به مصاحبه شونده يک طرف قضيه است، نگاه ديگر به مصاحبه کننده است. فردي که مصاحبه مي کنه بايد توانايي هاي ويژه‌اي داشته باشه و بتونه اطلاعات مناسب رو بگيره، و ... که شرايط يک مصاحبه کننده است.
مشکل مصاحبه شونده در تمام جهان وجود داره، در واقع نميشه گفت که مصاحبه شونده بايد چه جوري باشه، بلکه بايد گفت، مصاحبه کننده بايد چه جوري باشه

از طرفي اگر سازمان به سطحي از بلوغ رسيده باشه، ديگه معماري سازماني به اين صورت رو مي خواد چيکار؟؟